Blast From The Past pt.2. Belize – Rastafaris i Mayaland (evt. landet ingen har hørt om…)

Greit – rekk opp handa den som har hørt om Belize. Jepp, tenkte nok det ja. Ikke mange vet om dette lille landet som ligger innklemt ved det karibiske hav mellom Mexico og Guatemala.

Her finner du Belize

Belize’s (tidligere kjent som British Honduras) claim to fame er 80-tallsfilmen The Mosquito Coast hvor Harrison Ford spiller en familiefar som plutselig bestemmer seg for å ta med familien (Helen Mirren og River Phoenix)  tilbake til naturen og jungelen i Belize. Ellers var vel hun atletiske sprinteren Marion Jones (som dessverre ble tatt i doping) opprinnelig fra Belize. Og det er vel stort sett det. Med mindre du er ivrig dykker da. Belize har noe av verdens beste dykkesteder rett utenfor kysten da verdens nest lengste korallrev ligger der.
Vi visste heller ikke så veldig mye om landet når vi kom dit med buss fra Mexico i ’95. Planen var vel i utgangspunktet å dra ganske kjapt gjennom for å komme til Guatemala.

• COROZAL

Første stopp var Corozal Town like over grensen fra Mexico. En liten, og sjarmerende by med ekstremt hyggelige innbyggere. Husker godt at absolutt alle vi passerte (eller egentlig – alle som så oss) hilste ivrig på oss når vi gikk rundt i byen. Ellers merket vi oss at både selve byen og dens innbyggere hadde et distinkt karibisk preg. Husene var gamle trehus og menneskene stort sett svarte, hvorav flere med utpreget rastafari-look. Det var også behagelig å komme til et sted hvor de snakket engelsk (vi var ikke så stødige i spansk enda…), dette fordi Belize var engelsk koloni før i tiden.

I Corozal var vi vel kun én natt, men hyggelig hadde vi det åkkesom. Vi gikk rundt i byen, småpratet med folk og på kvelden satte vi oss utenfor hotellet med en øl. Når vi satt der kom en lystig kar syklende og spurte om han kunne slå seg ned og ta en øl med oss. Det fikk han såklart, og der ble vi sittende til langt på natt. Praten gikk om alt mellom himmel og jord, og iblant kom kompiser av han og slo seg ned en stund også. Wilson tror jeg han het forresten. Usedvanlig hyggelig var det, og jeg bet meg spesielt merke i én ting han sa. Vi kom in på dette med å reise til forskjellige steder og å bli kjent med ulike folk:

«Remember this, my friend. You go somewhere, and you make it nice!»

Et strålende råd, og faktisk noe jeg har i bakhodet fremdeles når jeg er på reisefot!

Vår venn Wilson fra Corozal
  • SAN IGNACIO – JUNGEL OG FJELL

Fra Corozal gikk turen videre mot den lille byen (bare små byer i Belize…) San Ignacio litt inn i landet. Infrastrukturen var ikke så utviklet da (mulig det er bedre nå) så det ble buss til Belize City og ny buss derfra til San Ignacio. Selv om det er små avstander tok det faktisk nesten hele dagen. Belize City, landets største by, hadde et rimelig dårlig rykte i forhold til kriminalitet så der tok vi taxi til en annen busstasjon og dro derfra ganske så kjapt.

På veien kjørte vi også gjennom hovedstaden Belmopan, som med sine 20.000 innbyggere er en av verdens minste hovedsteder.

San Ignacio er en av de mest populære reisemålene i Belize da byen ligger perfekt til for å oppleve både den storslagne naturen i området, med både jungel og fjellandskap, samt et antall mayaruiner.

Det viste seg å være en ganske så hyggelig by, selv om det nok er omgivelsene med alle utflukter og turer man kan være med på som gjør byen så populær. Det er massevis med selskaper som arrangerer turer her så det gjelder å velge med omhu. Når vi var der var det tips fra andre travellers og/eller Lonely Planet som gjaldt. Nå er selvfølgelig internet med for eksempel Tripadvisor en utømmelig kilde til informasjon.

Uansett – vi fulgte et råd fra gode, gamle Lonely Planet og booket to dagsturer: en opp til The Maya Mountains, og dagen etter en kanotur nedover Belize River.

Turen opp til fjellene gikk på ekstremt dårlige «veier» og som en litt morsom detalj kan jeg nevne at på veien hadde min kone sittet og humpet (vi satt bakpå en pick-up) på matpakken sin, så at sandwichen var flat som en pannekake når vi kom frem… Uansett så var naturen flott – faktisk nesten som i Norge – med grantrær, fossefall og små elver man kunne svømme i.

Maya Mountains

Det som ikke minnet så mye om Norge var – foruten temperaturen – de store kalksteinsgrottene som var fulle av flaggermus.

Kalksteinsgrotte, Maya Mountains

Kanoturen dagen etter startet med et par besøk, først på en nydelig botanisk hage og deretter en sommerfuglfarm(!) hvor de drev oppdrett av de imponerende Blue Morpho-sommerfuglene.

Blue Morpho-sommerfugl

Selve Kanoturen gikk i mer forventet tropisk jungelterreng. Guiden vår var en meget hyggelig og kunnskapsrik kar som pekte og forklarte alt vi padlet forbi. Det ble også tid til en forfriskende dukkert i den krystallklare elva.

Svømmetur i Belize River

Etter noen flotte, men kanskje litt for få, dager i Belize var det så tid for å dra videre vestover og lengere inn i jungelen. Mot Guatemala.

Belize er – ved siden av Costa Rica – det landet i Mellom Amerika som satser mest på såkalt øko-turisme da store deler av landet er beskyttet som nasjonalparker. Det er dog litt dyrere å reise i sammenlignet med andre land i området så med vårt knappe budsjett kunne vi dessverre ikke være så lenge…

Jeg drar gjerne tilbake da. Det var mye vi ikke fikk sett og gjort, blant annet flere interessante mayaruiner og ikke minst de fristende karibiske øyene – The Cayes – med strandliv og snorkling/dykking i verdensklasse.

Liker du naturopplevelser, dykking, og en spennende blanding av karibisk og latinsk/indiansk kultur er absolutt Belize et godt og anderledes valg. De trivelige og stolte innbyggerne er en flott bonus!